Nieuwsbrief kindcentrum De Sparkel
Vrijdag 4 oktober 2024

Beste ouders/verzorgers,
Hierbij de nieuwsbrief van deze week met o.a. informatie over blok 2 van de Vreedzame School en de mediatorentrainingen.
Team kindcentrum De Sparkel
Reminder: Oproep penningmeester OR
Een Ouderraad heeft een penningmeester. Op dit moment is Astrid Grandia de penningmeester van de OR van kindcentrum De Sparkel. Over 2 schooljaren zijn de kinderen van Astrid van school. We zijn nu alvast aan het kijken wie haar rol van penningmeester over kan en wil nemen. Als u interesse heeft, kunt u dit aangeven bij de directie van kindcentrum De Sparkel.
Kinderboekenweek 2024
Ook dit schooljaar hebben we weer een Kinderboekenweekwedstrijd. Meedoen kan nog! Uiterlijk maandag 14 oktober kunnen de knutsels of filmpjes worden ingeleverd.
De wedstrijd:

De gangen in het kindcentrum staan al in het teken van de Kinderboekenweek:

Boeken voor alle leerlingen
We hebben ons opgegeven voor een actie van BOL.com; voor alle leerlingen een boek.
Groepen 1-2: De NEEhoorn en de Slangzaam
Groepen 3-4: Agent en boef
Groepen 5-6: Superjuffie in de storm
Groepen 7-8: Mus en kapitein Kwaadbaard en de 5 slangen
De leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 hebben afgelopen woensdag allemaal een boek mee naar huis gekregen. Ook voor iedereen uit de groepen 5 t/m 8 +HB-groep is er een boek. Deze groepen houden de boeken nog even op school. Zij zullen met de klas gezamenlijk hetzelfde boek lezen. Daarna krijgen zij de boeken mee naar huis.

Workshops lampionnen maken
Maandag 11 november is het Sint-Maarten. Op kindcentrum De Sparkel vinden op vrijdag 25 oktober en vrijdag 8 november de lampionnenworkshops plaats voor de groepen 3 t/m 8 en HB-groep. De groepen 1-2 zijn al begonnen met het maken van lampionnen en dit gebeurt in de eigen groepen. Tijdens de workshops zal groepsdoorbroken gewerkt gaan worden.

EU-schoolfruit
Goed nieuws! We zijn ingeloot voor het EU-schoolfruit. EU-Schoolfruit stimuleert kinderen samen in de klas fruit en groente te eten. Deelnemende scholen ontvangen 20 weken lang iedere week 3 porties groente en fruit voor alle leerlingen en dat helemaal gratis dankzij financiering van de Europese Unie. In de week van 11 november ontvangen we de eerste levering. Meer informatie volgt later (welke dagen fruit).

.
Blok 2 Vreedzame school
Doel: kinderen leren om op een positieve manier met conflicten om te gaan.
Wat is het verschil tussen een conflict en een ruzie? Een conflict is een verschil van mening: je wilt bijvoorbeeld allebei iets anders doen of hebben. Bij een conflict wil je een oplossing bedenken waar je allebei tevreden mee bent. Je zoekt naar win-win oplossingen. Conflicten horen bij het leven; je probeert ze op een positieve manier op te lossen. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want we reageren verschillend op conflicten; Je staat stevig, je komt op voor jezelf en houdt ook rekening met de ander. Of je reageert agressief, je bent boos en wordt driftig. Of je loopt weg, je zegt niet wat je ervan vindt. Wanneer conflicten met geweld gepaard gaan, spreken we van ruzie. De kinderen leren aan de hand van een stappenplan om conflicten zelf op te lossen.

De kinderen leren:
- om een conflict zelf goed op te lossen.
- om win-win oplossingen te bedenken.
- om het stappenplan PRAAT HET UIT toe te passen.
- om zich bewust te zijn van hun eigen manier van reageren op een conflict.
- om na te denken over de druk van de groep en het hebben van een eigen mening.
- hoe om te gaan met kritiek.
- dat de mediatoren uit de groepen 6,7,8 hen kunnen begeleiden bij het uitpraten van een conflict.
Mediatorentraining
De Vreedzame School is een programma dat streeft naar een klimaat in de school en de klas waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van kinderen centraal staan. De school wordt een democratische gemeenschap, waarin ook de kinderen een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Hierbij staat conflictoplossing centraal. Kinderen leren hoe je constructief met conflicten om kunt gaan. We stimuleren kinderen hun conflicten voor zover mogelijk zelfstandig op te lossen. Wanneer de kinderen het niet lukt om een conflict zelf op te lossen kunnen ze ondersteund worden door een mediator. Kinderen doen zo ervaring op met conflictbemiddeling met behulp van een derde, neutrale partij.
De mediator kan een leerkracht zijn, maar ook een medeleerling. Vandaar dat we bij ons op school jaarlijks een aantal bovenbouwleerlingen opleiden tot leerlingmediator, die andere kinderen gaan helpen bij het oplossen van een conflict als ze daar zelf niet in slagen. De leerkrachten bewaken dat mediatie veilig en succesvol verloopt.
Voorafgaand aan de 3 trainingen vragen we toestemming aan de ouders/verzorgers van de leerlingen die gesolliciteerd hebben om leerlingmediator te worden. Kinderen solliciteren voor deze taak.
Na de training kunt u in school zien welke leerlingmediatoren ‘dienst’ hebben op een bepaalde dag. Het is mooi om te zien hoe de kinderen in hun rol groeien en de daarmee verantwoordelijkheid nemen.
De mediatoren training sluit aan bij blok 2 van de Vreedzame School.
De eerste 2 trainingen hebben de afgelopen maandagen plaatsgevonden.

Schaaklessen
Vanaf 7 november starten de schaaklessen voor kinderen uit de groepen 5, 6, 7 en HB-groep. Elke donderdagmiddag vinden de schaaklessen plaats in onze bibliotheek.

Aanmelden/inschrijven
Voor de basisschool is apart inschrijven noodzakelijk. Heeft u uw kind nog niet ingeschreven (ook broertjes en zusjes)? U bent van harte welkom voor een rondleiding en persoonlijk gesprek. De afspraak kan gemaakt worden met de directeur van kindcentrum De Sparkel (e-mail: anita.vandereng@ijmare.nl / 0251-223467).
Het is belangrijk om uw kind op tijd in te schrijven. Het is gebruikelijk om kinderen tussen de 2 en 3 jaar in te schrijven.

Ouders aan het woord
Deze week het woord aan Robin en Ilona, de ouders van Riley uit groep 3.
1. Wat maakt het dat u voor deze school heeft gekozen?
Op de vorige school van Riley zat hij niet op zijn plek. De Sparkel leek ons een fijne school, doordat het een kindcentrum is, waardoor we het gevoel kregen dat De Sparkel met de huidige tijd meegaat. Daarnaast vinden we het fijn dat er geen combinatieklassen zijn en de groepen bewust klein gehouden worden. Ook was het zicht op meerkunners naar ons idee groter, wat ons het gevoel geeft dat er echt naar het individuele kind gekeken wordt.
2. Hoe heeft u de start ervaren?
De start hebben wij zeer positief ervaren. We zijn enorm warm ontvangen en Anita vertelt met veel enthousiasme over de school. Dat werkt best aanstekelijk. Wat ook erg fijn is, dat we al snel een terugkoppeling kregen over hoe het ging met Riley op school.
3. Hoe vindt uw kind het op school?
Riley heeft het enorm naar zijn zin. Hij heeft een goede klik met de juf en heeft ook al nieuwe vriendjes en vriendinnetjes gemaakt. Hij wordt gezien en vertelt graag over zijn dag. Hij krijgt de uitdaging die hij nodig heeft.
Leerlingenraad op kindcentrum De Sparkel
Als Vreedzame School werken wij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het bevorderen van autonomie en het stimuleren van democratisch burgerschap. Leerlingen worden gezien, gehoord, hebben een stem en leren samen beslissingen te nemen. Leerlingen voelen zich verantwoordelijk. Om onze leerlingen op een passende manier invloed te geven op de ontwikkelingen binnen onze school, hebben wij een leerlingenraad. De eerste vergadering van dit schooljaar heeft vorige week plaatsgevonden. De leerlingenraad heeft onder andere het schoolreis van dit schooljaar besproken. De leerlingenraad heeft daarbij de achterban geraadpleegd. Er is een poll in alle groepen uitgezet om te kijken waar het schoolreis dit schooljaar naar toe zal gaan.

Agenda kindcentrum De Sparkel
Vanaf woensdag 2 oktober 2024 | Start Kinderboekenweek 2024. Thema ”Lekker eigenwijs” |
Woensdag 16 oktober | Uitreiking Kinderboekenweekwedstrijd |
Maandag 21 oktober | Mediatorentraining 3 |
Vrijdag 25 oktober | Workshops lampionnen maken 1 |
Maandag 28 oktober t/m vrijdag 1 november 2024 | Herfstvakantie |
Vanaf 4 november | Herfstgesprekken (op uitnodiging van de leerkracht) |
Vrijdag 8 november | Workshops lampionnen maken 2 |
Maandag 11 november | Sintmaarten |
Zaterdag 16 november | Sint komt aan in Nederland |
Maandag 18 november | Studiedag hele kindcentrum, alle leerlingen vrij |
Donderdag 5 december | Sintfeest en onderwijs 12.30 uur uit |
Leerling aan het woord
Deze week het woord aan Amy-Joy uit groep 4.
1. Hoe vind je het om op De Sparkel te zitten?
Ik vind het leuk op De Sparkel, omdat ik veel vrienden en vriendinnen heb.
2. Wat vind je het leukste om op school te doen?
Ik vind rekenen het leukst. Ik ben goed in rekenen en het werken op het chromebook vind ik fijn.
3. Ga je met plezier naar school? Waarom wel/niet?
Ik ga met plezier naar school, omdat ik veel vrienden heb en veel nieuwe dingen leer.

Gefeliciteerd!
- 23 september: Nikodem Brzyski, groep 1-2C
- 28 september: Philou Graanoogst, groep 1-2A
- 30 september: Lorenzo Buschman, groep 7
- 4 oktober: Amira Boutaka, groep 3
- 6 oktober: Elizan Cicek, groep 1-2C
- 6 oktober: Jill Wehrmeijer, groep 5
Allemaal van harte gefeliciteerd!

BSO De Sparkel
Op BSO De Sparkel proberen wij elke dag buiten te spelen. Met het herfstige weer van de afgelopen week hebben wij van de mogelijkheid gebruik gemaakt om in de speelzaal te spelen. Zo kunnen de kinderen toch lekker bewegen en raken zij hun overtollige energie kwijt. Zo heeft Ikra geleerd om een handstand te doen en nu wilt zij elke week naar de gymzaal.
Groetjes, Team BSO De Sparkel

Activiteiten buurtcentrum D’Evelaer




Kruimeltje in het Kennemer Theater

Flyer team jeugdgezondheidzorg
